zaterdag 13 februari 2016

Over stuk gaan en doodgaan...

We zitten in de auto, de Kleine Lieverd en ik. Ze zit naast me en zingt luidkeels mee met de nieuwe K3-cd, heerlijk om te horen. Ik probeer me ondertussen te concentreren, want ik rij op een ringweg op het linkse baanvak, vrachtwagens inhalen terwijl het stortregent. Kleine Lieverd zegt "mama, kijk eens hier" en ik vertel haar dat ik me even moet concentreren tot ik de vrachtwagens voorbij ben, als ik weer op het rechtse rijvak zit wil ik graag kijken... Ze kijkt ook naar buiten, en ziet de gutsende regen over de voorruit stromen, en de antenne van de 2CV wiebelt heen en weer door de wind.

"Oei mama, het waait wel heel hard, zo meteen gaat de antenne dood!" Ik vertel haar dat de antenne niet leeft, dus ook niet dood kan gaan. Dingen die niet leven gaan stuk, niet dood. "Hoe weet je dan wanneer iets leeft en wanneer niet?" Mmm, ik denk na... Als het een hart heeft? Nee, want dat hebben planten niet... Oh, ik weet! "Als iets kan groeien, dan leeft het" antwoord ik de Kleine Lieverd. En om het te duiden, noem ik een paar dingen op, en zegt zij me of die leven of niet... Straatlantaarn leeft niet, verkeersbord leeft niet, boom leeft wel, gras leeft ook... Ze snapt het, en kijkt weer naar buiten.

In stilte geef ik mezelf een schouderklopje, weer een levensles bijgebracht :)
Tot plots "Mama, als een tak van een boom valt, is de boom toch nog niet meteen dood, is hij dan stuk? " Oei... Euhm... Ja, als een tak van een boom valt is de boom niet dood, ze weet dat de bomen verder groeien (haar oma's wonen in een bos, daar heeft ze dit al genoeg gezien). "Ja, een boom is dan stuk, en niet dood".
"En kunnen mensen ook stuk en toch niet dood?" Oh jee... Euhm... "Ja, maar dat noem je anders, dan zeg je dat iemand gewond is".
En dan draait de Kleine Lieverd haar hoofdje naar mij, en vraagt me "Mama, en de regen, leeft die?"
Goh, nu ben ik wel benieuwd wat ze zelf denkt. "Ik denk wel dat de regen leeft mama, want die groeit ook". Ah ja? Hoezo? "Wel, als een regendruppel tegen het raam plakt, is dat een babydruppel, en dan komt daar nog een druppel bij en wordt dat een mama-druppel of papa-druppel. En die maakt soms weer een babydruppel op het raam, en soms ook niet. En als die druppel opgedroogd is, is die gestorven... "

Ik vertel haar dat dit heel mooi gevonden is, en dat ik het niet weet, maar dat dit zeker een goeie uitleg kan zijn... Mijn Kleine Lieverd kijkt weer naar buiten, naar de groeiende druppels op het raam...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!