maandag 8 februari 2016

Liefde voor muziek!

Veel mensen die hoogsensitief zijn, zijn gevoelig voor kunst en muziek... Ik ben niet echt vatbaar voor kunst, zeker bij moderne kunst denk ik (geef toe, jij ook?) "dat kan ik ook".

Van muziek echter, dat kan echt een grote invloed hebben op mij.
Vooral op mijn stemmingen dan. Afhankelijk van welke muziek ik luister, gaat mijn stemming mee...

Ik gebruik deze "gave" dan ook te pas en te onpas... :)

Zo kan ik enorm opgefokt geraken van "botsauto-muziek". Ken je die? De house muziek van de jaren '90 (mijne jongen tijd), die nu terug vaak gedraaid wordt. Vorig jaar deed ik mezelf voor mijn verjaardag "Gunter D's botsauto muziek" cadeau, en die bewaar ik in de auto. Als ik de Kleine Lieverd naar school heb gebracht, en ik heb 's ochtends een vergadering op de planning waarvan ik al weet dat ik er ga moeten staan, of dat er anders over me heen gelopen wordt, dan zet ik die cd op. Al "boenkend" rij ik naar het werk, en tegen dat ik aan kom ben ik helemaal opgefokt :) Moet wel een gek gezicht zijn, zo'n boenkende muziek, ikke die meezingt/roept, en dat in mij 2pk...

Een ander voorbeeld is een variant hierop: ik wil me sterk voelen, maar ben wel nog steeds meegaand. Dan zet ik metal op, zoals Metallica ofzo. Kan ik loeihard meezingen, maar blijft toch sympathiek. Een beetje van "blijf-uit-mijn-buurt-behalve-als-je-echt-een-vraag-hebt voor-mij".

En dan nog rustgevende muziek natuurlijk. Als ik voel aan mijn lichaam dat de stress weer de hogerhand neemt, en mijn gepieker mijn hoofd verhit, dan zoek ik rustgevende muziek. Ik ben bijvoorbeeld gek op Laïs, of op Keltische muziek. Lekker rustgevend...

En dan tenslotte de muziekstijl die mijn Grote Lieverd echt niet kan appreciëren, jazz. Deze muziek heb ik leren kennen dankzij Liezemie, mijn soulmate... Als ik die muziek hoor, dan droom ik weg naar late avonden, mijmeren over de toekomst, rode wijn en mannen... Als ik jazz hoor (heb geen voorkeur), dan voel ik me mezelf... Dan hoef ik niets te forceren, dan ben ik dus gewoon mijn gevoelige zelf...


Dit is hét liedje voor mij... Krijg nog steeds kippenvel als ik het hoor...

Dus das mijn gevoeligheid voor muziek.
Nu ben ik benieuwd, hebben jullie dat ook, dat muziekstijlen een bepaalde stemming teweeg kunnen brengen? Ben benieuwd naar jullie reacties!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!